Saturday 13 April 2013

PEMBEDAHAN EKTOPIK - DAY 2

2/3/2013 Dalam pada tidur atas katil wad ada jugak masa tersedar bila nurse masuk ubat dan ambik BP bagai. Yang tak laratnya rasa nak kencing tapi tak boleh kencing. Tapi tengok saluran tiub kencing ada air kencing sikit. Agaknya kencing dalam keadaan tak sedar. Sebab kalau sedar nak kencing tak mampu macam otot pundi kencing taknak berfungsi.

Pagi dalam pukul 6 nurse bersihkan badan - baru tau nama aktiviti itu, ia adalah - SPONGING, tapi tak pakai span pun. Lebih kepada pakai wet tissue tapi besar. Masa ni tekak rasa perit haus sangat-sangat. Dah mula rasa lapar sikit-sikit. Tempat operation tak sakit. Nama operation ni lepas ulangkaji surat-surat hospital ialah laparotomy. Tak sakit mungkin sebab ubat painkiller berjalan dengan baik. Teringat terjerit-jerit sakit malam tadi.hihi...malunya..

Pucuk dicita ulam mendatang, dapat minum air masa nurse bagi ubat makan jam 8 pagi. Sikit je, setakat buat telan ubat. Jadik la..hilang dahaga. Tapi perit tekak masih terasa. Sebenarnya bukan sakit tekak pun. Cuma kesan salur oksigen yang dimasukkan melalui tekak tu yang buat sakit. Dr bius ada bagitau " saya masukkan salur oksigen, nanti masa u dah sedar lepas kami kejut, jangan gigit tiub ni ya " Then nurse pekup kat mulut benda oksigen tu. Tak tau pulak masa bila diorang masuk tiub. Dah tak sedar pun masa tu. Bila sedar lepas operation pun rasanya tiub tu dah dicabut dah. Maka tak berlaku aksi gigit tu. Nasib baik.

Lepas makan ubat tidur lagi. Masa ni adik dah balik. Sorang-sorang. Tidur je pun. Pukul 11 lebih kawan-kawan datang melawat. 5 of them. Masa ni sorang pergi tanya Dr aku dah boleh makan ke belum. Diorang la yang suap sebab belum boleh gerak sangat. Then nurse datang tunjukkan bahagian yang dipotong. Suddenly antara dengar dengan tidak nurse cakap dengan my friend ayat ini " Dr ada sebab dia potong dua-dua tiub, nanti Dr datang dia explain " Apa????Dua-dua tiub??Kenapa?? Tapi sebab masih lemah. terkejut tu cuma dalam hati sahaja. Sedih sekejap dalam 2 minit, lepas tu magically aku dapat adapt dengan keadaan ini. Semuanya dari Allah. Dia beri kita ujian pakej dengan kekuatan sekali. Allah Maha Adil kepada hamba-hambaNya.

Then Dr datang, ada dua bekas depan aku. Satu besar macam saiz baldi kecik (tupperware bulat bertutup) satu lagi bekas kecil-bekas spesimen air kencing. Dalam bekas besar ada 'benda' warna putih berupa seperti salutan daging -dalamnya ada baby jika salutan itu dibuka lah. Yang bekas kecil ada gumpalan daging merah besar ibu jari.

Dr : Yang dalam bekas besar (sambil angkat tunjuk pada aku) ni dari tiub kiri yang sakit tu. Tiub ni besar dia macam tali kasut aje, tapi tiub u dah bengkak macam besar hot dog. Tak tau macam mana u boleh tahan sakit jalan ke sana sini. Sepatutnya kalau dah besar tu, sakitnya dah boleh pengsan. Mungkin u jenis yang tahan sakit agaknya. Kat tiub belah kiri ni lah baby duduk. (Memang rupanya macam kacang besar warna putih saiz dua inci). Yang bekas kecil ni bahagian tersumbat pada tiub kanan tapi betul-betul hujung pada jejari fimbria. kalau nak buang agak remeh sebab dia melekat-lekat pada jejari fimbria tu.Jejari fimbria yang normal dalam keadaan terbuka, u punya dia sentiasa tertutup. Kalau terbuka pun dia tertutup balik.(Dr masa ni genggam bukak genggam bukak tangan dia nak bayangkan jejari fimbria tu) Nanti dia akan jadi balik so untuk u hamil ektopik kali kedua agak tinggi. Bahagian ni lah yang mengalirkan air beracun pada rahim menyebabkan embryo tak dapat survive. tapi masa scan tak nampak sebab kat hujung tu ada macam-macam seperti lemak dan usus.  So saya buang dua-dua so next FET u boleh mengandung tanpa ektopik. U rest...

And.... That's it! I'm tubeless now. Am I technically still a woman? One of my friend yang turut ada kat situ menangis pegang aku, tapi aku macam relax je. Takkan aku nak nangis jugak kan..Entah kenapa, walaupun dengan kekurangan ini, aku semacam lega kerana selama ini aku tertanya-tanya kenapa susah sangat nak mengandung. Rupanya inilah sebabnya. (now baru tau namanya hydrosalphinge)

Hingga ke hari ini masih terbayang-bayang my big size kacang yang besar dua inci tu. Agaknya dia nak selamatkan diri dari musnah sebab air beracun tiub kanan tu yang larik pegi duk dalam tiub kiri. Sebenarnya duk kat situ pun tak selamat anak oiiii...Ujian yang baru ini memberi perasaan macam roller coaster dalam diri. Hubby call di kejauhan dengan suara yang syahdu....Tapi dia macam aku jugak redha dengan ujian Allah kerana kita insan terpilih untuk menempuh ujian yang berat ini. Ada orang lain yang lagi berat ujian mereka. Ini dah bahagian kita masing-masing. Ampunkan ksegala dosa-dosa kami Ya Allah..


1 comment:

  1. Bc cte awk saya sebak..br lps laparotomi gak...buang knn je sbb dh pecah...ektopik..sakit yg amat
    tp dr kate chances berulang tu ade sbb kiri tersumbat sblm ni.dr dh clearkn ms operatn n x pasti blh function normal or not...sm2 berdoa utk dipermudahkn dan redha...in sya Allah:-)

    ReplyDelete