Tuesday 2 April 2013

PELIK TAPI BENAR

Sepanjang berpantang lepas D n C bleeding berlarutan samapai hari ke sepuluh. Message Dr bagi tau nak beli Gamogen boleh tak. Dia balas tak boleh. Tapi masa tu aku dah terbeli pun. Nasib baik beli yang starter pack. Hubby la yang makan nampaknya. Ingat nak cepatkan baik bleeding tu.

4 hari lagi jumpa Dr after D n C. Check-up biasa I suppose. Tapi debaran tetap ada. Sebabnya? Untill hari check-up pun masih bleeding lagi. Is there something wrong with me. survey2 rata-rata orang yang buat D n C semua seminggu paling lama bleeding. Aku dah dua minggu dah. Risau betul.

27/2/2013 Appointment Dr after D n C. Mintak pegi petang. Masuk bilik Dr dia tanya ada loya-loya atau muntah tak. Dr ni buat lawak ke.Inform Dr darah tak kering lagi dan macam darah baru. Dia buat TVS scan dan bagitau darah lama. Dia suruh buat urin test dan tiba-tiba double line jugak. Aku tak rasa apa yang pelik sebab ada terbaca dalam internet yang hormon Beta HcG tu masih ada walaupun kita gugur. Siap cakap pada Dr memang ada kan saki baki Beta Hcg. Dia cakap memang ada tapi line dia tak terang macam ni. Line ni menunjukkan U still mengandung. Tapi di luar rahim. Macam ada batu besar terhempap atas kepala ni. Bingung, takut, bimbang, kecewa semua ada.

Memang ada sakit sebelah kiri perut sepanjang 'pantang' hari tu. Tapi tak sangka pulak masih mengandung. Dr bagitau lagi kalau betul baby ada di sebelah kiri tiub, tiub sebelah kiri terpaksa dipotong. Ya Allah....beginikah berakhirnya usaha TTC ku...Dr ambil darah untuk tengok perbezaan Beta HcG selang dua hari. 1/3/2013 kena datang lagi untuk ambil darah. Kalau confirm Beta HcG menunjukkan aku masih mengandung, aku mesti dibedah segera. Kalau tidak dikhuatiri tiub pecah boleh menyebabkan pendarahan dalaman dan boleh membawa maut. Ya Allah... selamatkanlah aku.

Perasaan bercampur-baur. Yang nyata sangat sedih. Rasanya sedih D n C tak berakhir lagi. Rasa kehilangan baby dan terpaksa D n C belum reda ditambah dengan rasa lost nak kena buang baby dan tiub. Sedih dan pilu bertimpa-timpa. Ampunkan dosaku Ya Allah. Andainya rezekiku hamil berakhir di sini, aku redha. Namun aku memohon perlindungan dan keselamatan dariMu serta mudah-mudahan Kau gantikan kehilanganku ini dengan sesuatu yang kebih baik. Amin....

7 comments:

  1. semoga Allah permudahkan semua urusan awak.. amin..

    ReplyDelete
  2. tq..panjang lagi kisah ni.belum ada masa update,tiap kali update teringat2 kan.salam perkenalan..semoga Allah permudahkan urusan awak juga..Amin..

    ReplyDelete
  3. ujian untuk awak... InshaAllah...semoga Allah menggantikan setiap ujian / musibah itu dengan lebih baik lagi..Aamiin...

    neway., salam kenal ya... seronok jumpa ur blog dan baca entry2 kat sini... maybe 1 day lisa juga akan menulis tentang IVF ... inshaAllah... :)

    ReplyDelete
  4. Salam kenal Lisa..begitulah juga doa saya..Tak banyak info IVF ni, jadi saya tulis untuk share dgn kawan2 yang nak buat atau sedang buat IVF.harap bermanfaat hendaknya

    ReplyDelete
  5. Salam nuriz.
    Kesudahan kisahnya apa..saya lebih kurg situasi awk..bila scan tgk ade bentuk bulat seperti kantung wlpn dh seminggu dnc..dr xtau tu ape n suggest dnc lg sekali..ya Allah, xkuat rasanya..papepun takziah buat awk n moga segala nye selamat n berjalan lancar..amin

    ReplyDelete
  6. Salam nuriz.
    Kesudahan kisahnya apa..saya lebih kurg situasi awk..bila scan tgk ade bentuk bulat seperti kantung wlpn dh seminggu dnc..dr xtau tu ape n suggest dnc lg sekali..ya Allah, xkuat rasanya..papepun takziah buat awk n moga segala nye selamat n berjalan lancar..amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Panjang lagi journey saya mahfuzah,insha Allah..tiap2 yg berlakunada hikmahnya,Amin..

      Delete