Thursday 3 April 2014

SEJARAH SOLAT

Cuti bersalin tapi tak busy macam aku ni kerja aku tengok tv.Yang paling menarik 30 Minit Ustaz Don tentang sejarah solat.

SUBUH-asalnya dari solat Nabi Adam A.S.Masa diturunkan ke dunia,keadaan gelap gelita maka masa mula2 terbit fajar baginda solat dua rakaat kerana meminta ampun kepada Allah dan bersyukur kerana selamat dari kegelapan.

ZUHUR-asalnya dari solat Nabi Ibrahim A.S semasa baginda hendak menyembelih anakandanya Nabi Ismail A.S namun Allah gantikan dengan qibash yang besar.Kerana kesyukuran, baginda solat empat rakaat dan waktu itu adalah waktu zuhur.

ASAR-asalnya dari solat Nabi Yunus setelah dilepaskan dari perut ikan nun.Baginda solat 4 rakaat kerana syukur terlepas dari 4 kegelapan iaitu malam,ribut,laut dan ikan nun.

MAGHRIB-asalnya solat Nabi Isa A.S. Semasa diselamatkan dari kaum yang ingin membunuhnya.waktu tersebut pada waktu maghrib.1 rakaat kerana syukur selamat dari dibunuh, 2 rakaat kerana selamat dari fitnah terhadap ibunya,kerana lahirnya Nabi Isa baginda dapat bercakap semasa bayi dan membela ibunya yang ketika itu dituduh wanita tidak baik dan rakaat ketiga untuk menunjukkan yang layak disembah hanya Allah Ta'ala dan baginda bukanTuhan

ISYAK-asalnya dari solat Nabi Musa kerana selamat dari mengikuti orang2 yang sesat.Selamat dari kesesatan kaumnya,selamat dalam perjalanan dengan isterinya,selamat dari firaun dan selamat dari anak2 firaun.

Semoga bermanfaat,kalau nak lengkap kenalah menonton,ni yang aku ingat2 je :-)

4 comments: