Saturday 12 April 2014

RESULT APPOINTMENT

10.4.2014, Khamis aku appointment dengan gynea.Cek rahim dari perut dan tvs sekali.Buat pap smear jugak.Guna spekulum untuk ambil sampel pada rahim.Then dr kata aku ada fungus (yis) pada pangkal rahim. Aku pun kata sejak habis period 5hb aku tak jumpa sebarang discharge pada panty.Aku pun gumbira lah.Senang nak solat,tak payah tukar panty bagai,rupanya tak bagus u ols,yang bagus ada discharge sebab boleh pastikan apa yang tersimpan kat rahim atau vagina. Due to fungus tu dah pekat sangat,thats why la bersih je rasa.hmmmm...

Then ada cyst besar 3.25cm kat ovary kiri,ovary kanan ada telur kecik2.Aku rasa sepanjang treatment tak pernah ada sebarang cyst, tiba2 dah bersalin timbul pulak.Haruslah aku suspen kan.Aku tanya dr bahaya tak.Dia kata tak.Cyst come n go,.tapi aku google kalau lebih 5cm bahaya tapi bergantung pada jenis gak.Cyst ni mende normal yang berlaku dalam kitaran haid kita.Jadi..aku fikir positif je dulu,huhu

Then..here comes the main topic of the appointment...FET.Dr tak tanya,aku start dulu.
Aku : Dr, ni pasal FET,
Dr    : Ok,u nak buat bila
Aku : Ikut hati saya nak bulan 5, tapi ikut keselesaan bulan 12
Dr    : Ok,takpe. Ikut keselesaan u nak buat bila.So jumpa dr bulan 11 untuk ambil ubat progynova.
Aku  : Dulu awal lagi dr dah bagi progynova tapi salah makan.Termakan sebijik je
Day 14 baru catch up 2 biji.uterus lining pun 0.79 je.
Dr    : U ingat semua ya.jumpa dr 24hb untuk cek fungus dan result pap smear
Aku : Dah ni je yang jadi fokus saya..hehe.so,asid folik start sekarang ke nanti.
Dr    : Sekarang,sebenarnya semua woman yang belum menapous kena makan,mana tau pregnant kan.
Aku  : Saya mana ada tiub dr..takkanlah..
Dr     : Ada kan orang pregnant walaupun tak ada tiub..saya tahulah..


Ya. Boleh saja kan..dengan izin Allah..Amin..Dr bagi aku progynova, ubat vagina bentuk gel dengan asid folik.Tetiba malamnya aku demam,sampai semalam. Semalam pulak aku ada jatuh terduduk, hari ni jadi sakit perut pulak..hai..macam2 kan.tak apalah..redha je..adalah hikmahnya semoga diampunkan segala dosa2ku..Amin..

No comments:

Post a Comment