Sunday 30 June 2013

AKTIVITI SEPANJANG 2WW FET


Dearest friends..inilah post aku before spotting pagi tadi..:-(

FET DAY
Balik dari lab tak terus balik rumah.padahal aku dah berazam nak terus balik dan bedrest tapi hubby lapar sangat maka kami pun singgah lunch kat foodcourt berdekatan rumah. Masa ni rasa agak senak pada ari-ari tapi tak ada masalah nak duduk, berdiri atau berjalan. Sampai rumah masuk bilik baring dan layan cerita Korea yang boleh menyebabkan aku ketawa iaitu Full House. Ada 16 episod, cukup lah untuk 4-5 hari. Solat dalam keadaan duduk. Bangun pergi toilet dan solat sahaja sampai petang. Petang ke malam aku dah bangun ke ruang tamu tengok TV sebab banyak research yang kata kalau jalan sikit2 akan melancarkan blood flow pada uterus berbanding hanya berbaring sepanajang hari.

2 WW
AKTIVITI : Bed rest 3 hours on the day of FET. Sambil baring tengok cerita funny. Aku pilih Cerita Korea - Full Hose.  Solat hari pertama dan kedua dalam keadaan duduk. Hari ketiga dah solat macam biasa. Start keluar rumah hari ke lima. Pergi dinner, beli barang. Tapi tak drive sepanjang 2 WW. Jumpa doktor hari ke-3, ke-6 dan ke-10.

MAKANAN: Makan sikit makanan yang dah dicadang nak makan masa 2 WW. Makan sepaket walnut. prun, kurma, susu. Tak makan pun pineapple core seperti yang dirancang. Of coz sebab mama tak bagi..kan tajam..hehe. Makan juga buah delima. Sebenarnya inilah first time aku makan buah delima. Sabo jek lah kan. Sedap gak. Kawan suruh buang biji dan selawat sebelum makan. Aku tak minum kopi atau teh, tak minum ais.

AMALAN : Banyak baca Ya Khaliq, Ya Bari', Ya Musowwir. In fact masa rest 1 jam selepas transfer dalam lab, inilah zikir yang aku baca selain doa dipermudahkan segala urusan. Banyak baca surah Al-fatihah dan hadiahkan pada embryo, baca surah amalan wanita hamil. Solat sunat Dhuha. Banyak berdoa dengan doa Nabi Zakaria. Semampu aku lah aku buat semua ni.

SIMPTOM : Rasa cramp sikit-sikit, tak ada spotting pada panty tapi pada crinone waste yang aku keluarkan ada darah maroon hari ke 11 dan 12. Selain daripada dua hari tu biasanya ada warna pinkish pada crinone waste. Sekali sekala rasa loya. Ada 2-3 hari macam nak demam especially lepas maghrib.

APPOINTMENT : Hari ke-3 (10/6), Dr kata ok. Rahim tebal. Hari ke-6 (13/6) pun ok Dr kata rahim tebal. Hari ke-10  (17/6). Masa ni aku dah naik kerja. Dah mula lasak ke hulu ke hilir. Alhamdulillah ada faint line pada UPT.  Hari ke-17 (24/6) UPT dah makin terang. Aku tanya Dr tak ambil darah untuk beta ke Dr. Dr kata kalau tak terang dia ambil, tapi kalau dah terang tak payah.

Setakat ini Alhamdulillah..keputusannya positif, berkat rezeki Allah Taala serta doa daripada semua. Semoga semua kawan-kawan TTC dikurniakan rezeki zuriat pada tahun ini. Amin...Esok, 1/7/2013 adalah hari penentuan nak tengok sac (sarung baby). Aku sangat berdebar sebab masa IVF fresh Januari lalu stage yang ni pun aku tak lepas. 2-3 minggu mencari sac rupanya kandungan ektopik. Jadi, perasaan aku tak menentu untuk appointment esok.

Namun, perjuangan ini tetap aku teruskan. Aku yakin perancangan Allah adalah yang terbaik. Semoga rezeki berpihak pada kami suami isteri. Jika sungguh murah rezeki kami esok, maka inilah hadiah anniversary paling bermakna sepanjang perkahwinan kami.( Anniversary 2/7- anniversary ke 8 ) Aku hanya mampu berdoa dan bertawakkal pada Allah. Semoga dikurniakan kepada kami zuriat yang soleh dan solehah. Amin.....(habis ayat ni aku g toilet nak mssukkan crinone,ada darah!maroon in colour pada crinone waste,aku rasa deja vu sebab dulu pon macam ni jugak)

Ini post lepas scan ngan dr..
Lepas spotting,aku terus call dr.dr suruh datang klinik pukul 12.then dia scan.patutnya appointment esok sah jadi hari ni.hasil scan dah nampak satu sac beserta budak tecit kat dalam sac.Alhamdulillah...dr cuba dengarkan kat aku heartbeat tapi tak dengar apa pun..perasaan aku?happy tapi tetap saspen.appointment 8/7 depan.permudahkanlah ya Allah..tq pada yg mendoakan..i really appreciate it.u guys are really very nice person..mudah2an dipermudahkan urusan kita semua..amin..

20 comments:

  1. Saya doa kan semoga berjaya & selamat Nuriz :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Pamela..saya doakan untuk Pamela juga.saya masih dalam mode berhati-hati :-)

      Delete
  2. Semoga allah permudahkan segala urusan sis. Insyaallah, moga kandungan kali ni berjaya melahirkan baby yang sihat dan comel buat sis. Amin!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin..thanks Shazrina,tetap berada dalam mode berhati-hati.Semoga ada rezeki untuk saya dan Shazrina juga..

      Delete
  3. Alhamdulillah... semoga selamat semuanya dan dipermudahkan segalanya... aminnn... take care! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..segalanya dengan izin Allah..tq Puan K,saya doakan Puan K juga..Amin..

      Delete
  4. Nuriz, baru jumpa blog you. Congratulations dear. I am so happy for you. Moga dipermudahkan pregnancy ni. Take care ok.

    ReplyDelete
  5. Tq N,we are in the same boat.I doakan u pun dapat double line juga FET kali ni.Amin 3x..semoga dipermudahkan urusan kita..Insha Allah..

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah.. nuriz dah lpas stage awal2 ni..
    bila baca, rase x sbr plak nak proceed with IVF .. :)
    semoga kali ni rezeki berpihak pada nuriz.. semoga semua nya dlam keadaan baik..amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah Su.masih awal dan berjaga2 lagi ni.Mudah2an dipermudahkan Allah..doakan rezeki untuk Su juga..Amin..

      Delete
  8. Tahniah puan.... Syukur Alhamdulillah.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq noor..Alhamdulillah,semoga segalanya dipermudahkan untuk Noor juga..Amin..

      Delete
  9. Ya Allah..tahniah3x nuriz..Alhamdulillah..kira ni rezeki besar sempena anniversary la kan..Alhamdulillah..tk cre dear n semoga perjalanan hamil kali ni lancar dn selamat semuanya ye..syukur sgt n happy 4u.. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Umie,masih awal dan masih banyak stage yang perlu dilalui..mudah2an dipermudahkan Allah..saya doakan umie juga..amin..

      Delete
  10. Assalammualaikum Nuriz :)

    Tahniah :)
    Actually rose pon sama kapal ngan nuriz,.. check upt hari ke 10 Positif with faint line :)
    Alhamdulillah,..
    Actually, klu Nuriz sudi share boleh contact rose k,..
    Rose buat kat hospital yg famous kat JB ni,.. is it kita sama? :)

    ReplyDelete
  11. Assalam... hi, sy br lps ET 8.7.13... now tgh bedrest... everyday kne ambil femoston n utrogeston vaginally 3 times daily... n kdg2 rs cramp mcm nk period.. risau laa..

    ReplyDelete
  12. Assalam... hi, sy br lps ET 8.7.13... now tgh bedrest... everyday kne ambil femoston n utrogeston vaginally 3 times daily... n kdg2 rs cramp mcm nk period.. risau laa..

    ReplyDelete
  13. wassalam..biasalah cramp2 tu..mudah2an cramp sebab implantation, bukan period.relakskan diri, tengok movie yang komedi untuk buang rasa risau dan stress..saya doakan Zurina berjaya hamil..amin..

    ReplyDelete
  14. As salam...ape kabar sis....pasti saat n ketika ni sis tengah gembira melayan si baby comel...ummm bhgnye.....saya dalam proses ivf...dah masuk ambryo semalam 30.4.16...hari ni hari kedua...saya lalui 2hari ni dengan penuh berhati2 sehinggala pada 9.5.16 nanti utk cek sama ada bositif or nagetif...saya sangat takut nak lalui ini semua utk pengetahuan saya dah buat utk kali kedua yg pertama thn 2015 kptsn negetif down sangat rasa...bile baca kisah sis rasa gembira sangat sebab saya sangat memahami situasi sis...kisah sis ni dah lama 2013 saya baru terjumpa blog ni sebab buat research utk dapatkan info2 yg penting utk di jadikan guard line buat saya melalui hari2 yg mendebarkan ni......t.kasih atas perkingsian..kalau terbaca coretan saya ni tolong doakan saya ye semua...doa saya yg terbaik buat kalian semua ...

    ReplyDelete