Tuesday 28 January 2014

DUGAAN....

Hari ni cek up 37 weeks kalau ikut ukuran scan, tp ikut edd baru 36 weeks.Rutin biasa cek urin,berat dengan BP.BP 118/86, urin UTI,sugar tak ada.Berat 67.2 turun 400gm dari last week.Kaki aku da start edema dari last week.

Dugaan bermula masa cek jantung baby kat mesin CTG.Selalu 30 minit dah siap.This time 1 jam tak siap lagi.Rupa2nya jantung baby kejap tinggi kejap rendah.Tinggi 160 rendah 90.Sangat tak stabil.Nurse kata tunggu dr explain.Masa ni aku cuma risau sikit je.

Masuk je klinik tiba2 nurse kata akak start cuti esok eh.Aku kata la lambat lagi.14.2 nanti.Sebab dia kata dah ada contraction.Erk!Bior betul.Tak rasa pun.Mungkin sikit je kot.Lagipun manalah aku tau contraction tu macam mana kan..

Jumpa dr tiba2 nurse kata nak cek jalan maknanya cek bawah la kan..dah berbulan tak cek kut miss V rasa pelik balik.haha.Orang cakap cek jalan sakit,ada yang kata tak sakit,aku tengah2 la,tapi lebih pada tak sakit.Then dr kata jalan masih tutup tapi dah nipis,dah lembut.Aku ada baca pasal ni.Dinding rahim masih tebal umpama hidung , nipis umpama bibir.lembut. macam tu la..

Dr risau heart rate baby which dr kata nadi baby kuat, takut ada problem.So mulai esok aku kena ke hospital setiap hari untuk buat CTG.if ok,dr akan lepaskan cek up seminggu sekali.if not kena bersalin awal untuk elak komplikasi..

Aku berserah kepada Allah.,doakan baby sihat2 ya..Ameen..

5 comments:

  1. InshaAllah baby tak ape2. Just maybe da dekat sgt nak besalin. Semoga akak mudah besalin dan mummy n baby sehat. Amin ya rabbal alamin :)

    ReplyDelete
  2. Insyallah. Semoga selamat dan segalanya dipermudahkan. Amin

    ReplyDelete
  3. Ya Allah semoga semuanya selamat dan dipermudahkan ye :)

    ReplyDelete
  4. Tq semua..tak henti berdoa agar baby sihat walafiat.
    Tawakkaltua'lallah..Ameen...

    ReplyDelete