Sunday 18 August 2013

12 WEEKS UPDATE

Masih tak terlambat rasanya untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada sahabat-sahabat Muslim semua..Bulan ramadhan tahun ni sangat mencabar. Seawal 4 pagi dah bangun masak sahur. Tapi kadang-kadang terlepas 4.30 pagi. And ada sekali bangun celik mata tengah azan subuh, hah? Camno tu. Natijahnya, en husband puasa sensorang tanpa sahur. Sian dia. Aku? Boleh pulak puasa! Aku kan ada rutin insert crinone every morning. Maka burn lah puasa hari tersebut.

Sebut pasal burn puasa ni sebenarnya ada 6 hari yang aku tinggal puasa (sampai hari ni lom ganti ni...huhu).Sabo jek lah kan, padahal peknen n takdak piyed patutnya ni lah peluang keemasan untuk puasa full tapi apakan daya....4 hari aku tak puasa sebab everytime appointment Dr perlu buat TVS (Trans Vaginal Scan). Satu hari sebab yang terlajak tak bangun sahur tu. Satu hari lagi ialah sebab malam sebelumnya masa terawih nak pitam. Jadi mama n husband tak bagi puasa dulu esok harinya. Takut jadik apa-apa. Tu lah jadi 6 hari tu.

Sepanjang masa tak update blog ni, aku masih BW blog kawan-kawan. Terharu dengan ketabahan kawan-kawan semua menyambut hari raya dengan gembira walaupun ada lagi yang bertanya soalan yang hanya Allah Yang Maha Mengetahui jawapannya itu. Kot orang-orang lain ni carilah topik lain. Cerita cuaca hari raya ke, kuih raya banyak tak buat, tukar-tukar resepi lauk raya ke...ni dak...soklan tu gak la korang nak tanya kan. Aku ni tak terkecuali jugak. Pak Usu sendiri tanya lagi (jumpa memang masa raya je)."ni dah ada anak ke lom ni"..Mama pun jawab "dah ada dah..baru nak memutik ni..".Putik? Cam buah-buahan la pulak. Apa apa jek lah mama oi.. Ni kisah sekarang..yang tujuh tahun aku tempuh tetiap tahun tu? Pasti korang faham kesentapannya, kesedihannya, kekadang dah lali buat pekak je,kekadang rasa nak tembak orang yang tanya2 tu...Pendek kata, kita ni dah nampak macam sangat diingati sebagai si anu yang belum ada anak tu. Kan lagi bagus diingati sebagai si anu tu mudah-mudahan dapat zuriat tahun ini..amin... kan kan kan? Namun yang pasti Allah pasti memberi kita kekuatan beserta dengan ujian yang ditimpakan pada hamba-Nya kerana sesungguhnya Allah Maha Adil atas tiap-tiap hambaNya. Tugas kita bukan berfikir cakap-cakap orang sampai tension tapi berusaha, berusaha, berusaha dan berdoa, berdoa, berdoa.. (Senang aku cakap, tapi kadang2 aku tewas juga dengan perasaan).

Lepas update 8 weeks yang dulu tu aku ada lagi tiga appointment week 9, week 10, week 11. Tiap-tiap kali appointment injection pregnyl, restock crinone and duphaston. Week 9 and week 10, development baby sama ikut kalendar IVF. Week 11 dia wat saspen sebab masa jumpa ni last day puasa 7 Ogos so memandangkan aku nak puasa gak dan doktor pun kata baby dah besar sikit boleh scan atas, lama gak scan atas tu baby senyap je. Dr macam dah suspen apatah lagi aku. Tiba-tiba toing! toing! Baby melompat-lompat. Gelak besar doktor siap kata saya suspen takut sebab tak nampak heartbeat dia tau-tau dia melompat. Alhamdulillah kata aku..Dr  siap kata nakal anak awak ni..Dalam hati aku..ala..janganlah nakal..Heartbeat pun ok sampai Dr wat lawak bergegar mesin saya.hahaha..Mudah-mudahan baby sihat walafiat sehingga selamat melahirkan. Yang paling merdeka ialah crinone guna hingga akhir minggu ni je, pastu dah boleh stop.Suka.Suka. Dos ubat pun dah lain sikit untuk minggu ke 12. Ada proscal, neurogain, dr kata aku ada kencing kotor kena minum ubat himalaya namanya renalka.Pastu Dr nak bagi Iberet Acid Folic. Aku kata dah ada. Dr terkejut. Bila u start makan?  Masa minggu ke 4 hari tu sebab kadai farmasi tu kata bagus. Dr kata patutnya tak boleh makan awal-awal sangat sebab kandungan ironnya tinggi. Alamak! Rupanya yang peknen IVF ni jangan memandai ambil supplement tanpa tanya Dr.Huhu....

Actually peknen cara ini (dibantu dengan ubat dan sebagainya) suspennya lebih sikit berbanding biasa. Tak dapat lari dari perasaan bimbang kalau lupa makan ubat, kalau terhentak sikit. Aku jenis tak muntah, tak morning sickness. Tapi evening sickness (ada ke?). Petang nak ke malam je..siapla dengan buah limau sunkist sebab time ni mual sangat. Sebab tu sepanjang puasa tak ada masalah masak sahur tapi buka hari-hari kat rumah mama sebab bila petang langsung tak boleh masak!

My next appointment ialah 21 ogos..See..jumpa Dr pun dah 2 minggu sekali..Mudah-mudahan next appointment semuanya berjalan dengan lancar dan selamat..Amin...

6 comments:

  1. 12 wks, dah lps critical time, inshaAllah... Semoga semua bjalan lancar :-)

    ReplyDelete
  2. Amin..tq Nina..moga ada rezeki Nina juga..Amin..Debaran tetap ada walaupun dah 12 weeks..mudah mudahan dipermudahkan Allah..

    ReplyDelete
  3. suka sy mendengarnya. Alhamdulillah. Semoga dipermudahkan ...

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah.,,,, take ya my dear

    ReplyDelete