Tuesday 4 November 2014

Alkisah Warded

Alkisah..ingat tak betapa hendak jumpa doktor sangat aku before FET, kan. maka hasil message2 dengan doktor, Dr suruh datang 26/27/28 Oktober. Katanya nak asses rahim dan buat endometrium scratching..Aku like..eh, mende apa tu? Tak pernah dengar pun. So, memandangkan aku ni seorang yang cepat risau, kerja lah aku menggoogle..Hasil daripada maklumat google aku dapati scrathing tu macam prosedur pap smear lebih kurang. Siap tengok kat youtube - ha, yang ni seraaammmm sikit.

So, antara ketiga-tiga tarikh tu DH hanya free 28hb je. Aku sampai pukul 3 turn panjang berjela jadi letak kad balik dulu. DH pun sambung kerja balik, aku balik rumah. Lepas maghrib sampai then kejap dah turn kami. (nasib baik tak tunggu....fuh!..)

Aku yang target procedure ni senang dan tak sakit relaks je lah kan..Speculum pun masuk..ok lagi..sekali tiba2 Dr masukkan alat ala2 besar lidi penyapu je pun, dia punya sakit Ya Allah! Sakit giler!Aku siap terjerit!Sakit Dr!Boleh bayangkan tak? Haha..Actually Dr just nak scratch sikit dinding rahim macam pap smear tu je pun, tapi apakah yang sakit sangat ni. Rupanya kat pintu rahim aku dah blocked dek fungus..adoi...

Patutlah 2 bulan berturut period bulan 9 dan 10 cuma tiga hari je. hari ke 4 dah clear. Pelik untuk aku yang period 7 hari ni..Jadi Dr kata aku takkan tahan kalau Dr nak dilate jugak pintu rahim tu..Aku pun taknak u ollss...Sakitnya dari dalam tu sampai ke pinggang sampai ke peha kalau diteruskan jugak. So set date nak day care warded pada hari Jumaat 31/10/2014. Khamis malam lepas pukul 11 dah start puasa..

Jumaat - sampai hospital pukul 10, warded labour room saja pukul 11. BP aku 135,136..hmmm.. nervous lah tu..Bukan nervous sebenarnya..tempat tu kenangannya masih segar aku bersalin arwah baby hari tu..:-( .. Then bila dah turun sikit BP Dr mulakan procedure dalam 11.45 pagi. Pukul 3 aku tersedar, tidur balik. Pukul 5 tersedar, tidur balik..Aku dengar DH bual-bual tapi tak dapat nak respon, mamai semacam je...Pukul 6 Dr datang visit dan terangkan apa yang dah dibuat,apa kesan procedure ni dan suruh aku tidur balik..Pukul 8 family datang aku try minum, muntah. Try makan, muntah..Haish..asyik muntah je bila nak balik..aku mintak balik pukul 9.

On the way balik beli air kopi sebab katanya boleh hilangkan mabuk bius, minum sikit, muntah jugak. Sampai rumah terus tidur, terjaga pukul 3 pagi then minum air sikit baru ok...Itu lah ceritanya..So, Dr kata akan ada darah, memang ada tapi sikit je..pintu rahim yang tertutup tu Dr dah dilate kan so dah terbuka macam biasa untuk proses FET...

Now..aku ada rasa sikit sikit ngilu kat ari-ari, then jalan pun perlahan lahan dulu..Setakat ni Alhamdulillah, segalanya dipermudahkan Allah..Semoga segala urusan kita dipermudahkan Allah..Amin....



18 comments:

  1. insyAllah.semoga dipermudahkan.Aamin..saya pulak tekepit2 baca story akak..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq lady z.,kan..kadang2 kita g relax je,tak expect pun ada sakit ke apa ke,tapi dah selesai dah..Alhamdulillah..mummy take care ok..minum air banyak,cuaca panas sekarang ni..

      Delete
  2. Akak, hope u already feeling well now... smg Allah permudahkan... Amin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah ok dah nina..Alhamdulillah..tq..semoga urusan nina juga dipermudahkan..amin..

      Delete
  3. Kak Nuriz...semoga cepat sembuh ye....jaga diri baik2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serius yani,time sakit tu teringat2 cerita yani..mcm ni gaknya yani rasa..adoi..sekarang ngilu2 sikit kadang je

      Delete
    2. Yani baca pengalaman Kak Nuriz, Yani pun rasa macam sama je pengalaman kita....kot prosedur yang Kak Nuriz buat tu nama dia pipelle kot?

      Delete
    3. Mcm familiar je pipelle ni..ada mcm terdengar2 conversation dr dgn nurse ms prosedur tu, ya kot.sakitttt

      Delete
  4. Ngeri plak dgr citer akak.huhu..moga cpt sembuh? So, bulan brp start fet ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan..menakutkan orang je akak ni..start inshaAllah bulan ni..tunggu period je then dah boleh on.,doakan akak ok..:)

      Delete
  5. Semoga dipermudahkan segala urusan..

    Selamat berkenalan.. :-)

    ReplyDelete
  6. Kalau nak buat FET, memang kena buat scratching tu dulu ke? (sorry noob dalam bab FET ni).
    Tapi membacanya memang saya ada rasa seriau sikit..Tapi tak apa lah sebab Nuriz Iman dah lepas mengharunginya dalam bab ini, moga dipermudahkan segala urusan..Moga ada sinar menantimu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa first fet dulu dr tak de buat,tu bln 5 2013,tp sy tanya jugak,dia kata dia tak buat pd semua patient ivf,mungkin ikut keperluan dan keadaan parient kot.ye b n c,sedang menunggu hari period then proceed inshaAllah..moga ada rezeki kita semua..Amin..

      Delete
  7. Salam k.nuriz . Blogwalking info ttc jumpe blog akk . Slm knal , follow la hihi

    ReplyDelete